Magyar Suzuki Zrt.
A Magyar Suzuki Zrt.: az alapítástól napjainkig
1991-ben 350 000 négyzetméteres területen 14 milliárd forint összegű zöldmezős beruházással épült meg társaságunk a Suzuki Motor Corporation magyarországi leányvállalataként. A tulajdonosok: a Suzuki Motor Corporation, az Itochu Corporation, IFC és az Autókonszern Rt.
Egy fedél alatt valósult meg a gyártás teljes folyamata: karosszéria elemek préselése, hegesztése, festése valamint az összeszerelés.
A sorozatgyártást 1992-ben kezdtük meg az ötajtós 1,0 és 1,3 Swiftekkel, majd folytatódott a Sedan és a háromajtós modellek gyártásával 1994-ben.
2000. év fordulópontot jelentett a gyártásban, ugyanis a töretlenül sikeres Swift mellett a Wagon R+ sorozatgyártását kezdtük meg. A 2001-es évben az anyavállalat 62 milliárd forintos tőkeemelést hajtott végre. A 2003-as év az Ignis tömeggyártásának megkezdése jegyében telt.
Ezután a Magyar Suzuki az un. „Way of Life'" filozófiát megtestesítő családba tartozó stratégiai modellekkel jelentkezett: 2005-ben a teljesen újra tervezett modellel, a Swifttel; 2006-ban az SX4-gyel, 2008-ban pedig a Splash-sel folytattuk, valamennyi európai piacra szánt Swiftet, SX4-et és Splasht Magyarországon gyártjuk. Az új Swift méltán lett a legsikeresebb modell, itthon és Európán egyaránt nagy népszerűségnek örvend.
Az SX4 családi és szabadidő-autó sorozatgyártása új fejezetet nyitott az esztergomi gyár életében. Nem csupán maga az autó új az esztergomiak számára, hanem a kategória is. A kisautók után most először készül a hazai Suzuki-gyárban alsó-középkategóriás modell, továbbá a modell különlegességét növeli, hogy a magyarországi gyártás egyúttal az autó gyártási világpremierje is volt, hiszen egyedülállóan a Magyar Suzuki kezdte a gépjármű sorozatgyártását. Az újszerű, kifejezetten európai igényekre koncentráló fejlesztési irányvonal beváltotta a hozzáfűzött reményeket.
A 2008-as év legkiemelkedőbb eseménye egyértelműen a legújabb modellünk, a Splash tömeggyártásának megkezdése. E modell a Suzuki stratégiai családjának legfiatalabb terméke, fiatalosságával, dinamikusságával remekül illeszkedik a sorba, azonban bízunk benne, hogy az európai igényekre kifejlesztett, és a legkorszerűbb műszaki megoldásokat felvonultató Splash folytatja a Suzuki sikertörténetét.
A Splash gyártása kizárólag Magyarországon történik. A hazai és más európai beszállítások aránya meghaladja autóink értékének 80%-át.
Tevékenységeink, szolgáltatásaink
A Suzuki filozófiája nem pusztán a termékre koncentrál, hanem az általa elérhető szolgáltatásokra is. Mindenkor olyan autókat akarunk gyártani, amelyek nem csupán divatosak és korszerűek, de valóban hozzájárulnak a családok életének teljesebbé válásához.
A Magyar Suzuki Zrt. tevékenységi köre a személygépkocsi gyártás és értékesítés.
A hazai gyártású gépkocsik mellett a Suzuki egyéb import modelljeit (gépkocsi, motorkerékpár, csónakmotor) valamint pótalkatrészt is forgalmazzuk belföldön és külföldön egyaránt.
A gyártás teljes vertikumban folyik, az értékesítés belföldön pedig saját márkakereskedői hálózaton keresztül történik, jelenleg 3 modellel: Swift, SX4 és Splash.
Magyarországon jelenleg 120 márkakereskedés működik, amelyekhez ugyanennyi szerviz tartozik, s ezzel a Suzuki márkát hazánkban a legkiterjedtebb márkakereskedői hálózat értékesíti.
Az MSC belföldön és a környező országokban 4.966 Suzuki motorkerékpárt értékesített 2008-ban. A 2461 magyar piacon eladott motorkerékpár ebben a szegmensben piacvezető pozíciót, 31%-os piaci részt eredményezett.
Pozíciónk a gépjárműgyártásban és értékesítésben
A hazai fogyasztók továbbra is kitüntetett szerepet töltenek be a Magyar Suzuki életében, de a gyártás húzóereje mégis az egyre növekvő igényű export tevékenység.
A Magyar Suzuki 2008-ban 281.686 gépjárművet gyártott, ami 21,28%-os növekedést jelent a 2007-es 232.480 darabhoz képest. A Suzuki 2008-ban 284.547 gépjárművet értékesített a belföldi és exportpiacokon, beleértve a 2523 darab importált járművet is. 22.341 saját gyártású gépjármű kelt el a hazai piacon: az új Splash modell mellett 8773 Swift, 7.087 SX4 és 569 Ignis.
A vállalat kiváló teljesítménye az értékesítés nettó árbevételi eredményében is megnyilvánul, amely 609.414 millió forint volt, a belföldi értékesítés árbevétele ebből 87.524 millió forint. Az MSC-nek ezzel sikerült - még az erősen zsugorodó magyar autópiacon is - 16,7%-os piaci részesedését fenntartania, a 12 évre visszatekintő piacvezető pozícióval egyetemben.
Mindemellett nem csak Magyarországon, de Európa-szerte is keresettek a Magyar Suzuki Zrt. termékei. Az export 90%-a az EU országaiba megy, ezek közül az értékesítésben a legjelentősebb partner országok: Olaszország, Németország,, Hollandia és Anglia.
Az exportszámok is tükrözik a vállalat felfelé ívelő teljesítményét: a 260.626 külföldön értékesített gépjárműből 73.226 Swift, 72.206 SX4/Sedici és 113.276 Splash/Agila talált gazdára.
Az export értékesítés Nyugat Európában disztribútori hálózaton keresztül történik. Az elmúlt években a környező, szomszédos országok dinamikusan növekvő piaca is kiemelten fontos a Magyar Suzuki számára: Szlovákiában 2007 végére például a Suzuki állt az második helyen az új autók értékesítésében. A szlovák, szlovén exponenciálisan növekvő értékesítés mellett Horvátországban valamint 2008 januárjában Romániában, Bukarestben nyitottunk képviseleti irodát. A Közép és Kelet-európai országok bővülő piaca mellett Ukrajnába, Törökországba is szállítunk.
Az EU piacán a Suzuki márka részesedése kb. 2%, de az anyavállalat indította Suzuki Európai Reneszánsz Program keretében a Suzuki az európai részesedést kívánja növelni. A Reneszánsz program legfontosabb célkitűzése a Magyar Suzuki Zrt. termelésének felfuttatása és ezzel párhuzamosan egy jól szervezett, széleskörű európai értékesítési hálózat kiépítése volt. Ezzel a Suzuki a gyártás és a fogadókészség egyidejű stimulálását tűzte céljául.
A program során jelentős beruházás-sorozat indult el a magyar vállalatnál, amely anyagi, technológiai és munkaerő bővítést hozott magával.
A gyáralapítástól napjainkig több mint 280 milliárd forint került befektetésre Magyarországon az esztergomi vállalatba, ezek egy része a tőkeemelés, más része állóeszköz beruházás. Az folyamatosan bővülő esztergomi gyár 2007 év végére elérte a másfélmilliós összdarabszámot.
A beruházások értéke 2005-ben elérte az 53 milliárd forintot, 2006-ban a 31 milliárdot, 2007-ben pedig ismét közel 50 milliárd forintot meghaladó állóeszköz beruházást végeztünk.
A beruházások jelentős része a technológia korszerűbbé tételére irányul. A gyártási technológia fejlesztéseként, újabb szerelősorokkal bővültek az egyes üzemek, természetesen a szigorú környezetvédelmi előírások figyelembe vételével. Teljesen új, anyagmozgató és hegesztő robotokkal felszerelt automatizált hegesztő sor telepítésén túl - amelyben már 650 robot végzi az automatizált ponthegesztési folyamatokat - egyéb jelentős prés- és szerelőüzemi fejlesztéseket valósítunk meg, A meglévő több ezer tonna nyomóerőt meghaladó présgépek alkalmazása mellett 2007 februárjában egy új, 5600 tonnás sajtológép kezdte meg munkáját a présüzemben.
A Magyar Suzuki Zrt. tavalyi forgalma meghaladta az 609 milliárd forintot. Mindemellett a vállalat hozzájárulása a magyar gazdasághoz is jelentős, hiszen a teljes magyar gazdaság exportjának közel 3%-át a Magyar Suzuki Zrt adja.
A Suzuki Európai Reneszánszának jelentős állomása, helyszíne tehát a magyarországi gyár. Az elkövetkező években ez a szerep tovább bővül, és reményeink szerint az európai autógyártás térképén egyre fényesebben csillogó pont lesz Esztergom.
Társadalmi felelősségvállalásunk
A vállalat a megalapítása óta üzleti tevékenysége mellett nagy gondot fordít a társadalmi szerepvállalásra. A vállalat elkötelezetten segíti kulturális, szociális és gazdasági környezetének szereplőit, résztvevőit, mert a saját dolgozók, az üzleti partnerek, a vásárlók, a helyi közösségek iránti elkötelezettség megtérülő befektetés, amely hosszú távon továbbnöveli a vállalat versenyképességét és fenntarthatóságát.
A felnövekvő generációk képzését segítik a közép- és felsőoktatási intézményekkel kötött együttműködési megállapodások, amelyekben a Magyar Suzuki Zrt. tárgyi és anyagi eszközökkel támogatja az iskolákban zajló szakképzési programokat.
A vállalat a szűkebb környezetében is kiemelt figyelemmel kíséri és támogatja a sport- és kulturális kezdeményezéseket.
A sikeres 2008-as indítás után 2009-ben is megrendezésre kerül a Magyar Suzuki Zrt. támogatásával a Puskás-Suzuki Kupa nemzetközi ifjúsági labdarúgótorna.
A Magyar Suzuki Zrt. a MOB gyémántfokozatú támogatója 2008-tól.